Husk å puste

For en rar tid vi er inne i. Det er nesten litt uvirkelig. For meg er hverdagen fortsatt litt mere normal fordi jeg har en jobb og gå til. Hver dag minner jeg meg selv på hvor heldig jeg er som har en jobb. Jeg er en av de som elsker jobben min og koser meg nesten hver eneste dag. Men i disse tider er så klart den negative stresset alt mere tilstede. For meg som jobber i butikk blir jeg og ofte hobbypsykolog. Under vanlige omstendigheter er det utrolig koselig, men akkurat nå blir det mest slitsomt da jeg ikke vil at kundene skal oppholde seg alt for lenge i butikken. Dette er ikke fordi jeg er så veldig redd for meg selv, men for de andre kundene mine som er gamle og har masse underliggende sykdommer, blir smittet. Jeg kan faktisk være smittebærer. Jeg har ikke noen symptomer på at jeg skulle være syk, men jeg tar ingen sjanse og er fult bevist om at jeg ikke trenger ha noen spesielle symptone for å være smittebærer. Hver dag må jeg minne på kunder i butikken om å holde avstand, betale med kort og ikke oppholde seg for lenge i butikken. Alle tar dessverre ikke corona på alvor enda. Så jeg føler det blir min jobb og oppfordre til gode rutiner. Dugnad er dugnad.

.

Så hva kan vi gjøre for å minske stress i disse tider. Jo, gode morgenrutiner. Jeg skal dele med meg av noe som er så lett at alle får det til hvis de vil. Dette kanskje høres litt teit ut, men prøv det i en uke å jeg kan nesten garantere at det føles bedre, minsker stress, frustrasjon og du blir mindre irritert under dagen.

.

  1. Når du våkner kjører du en pusteteknikk i ca 1-2 minutter. Her puster du inn på 3 sekunder, holder pusten i 4 sekunder og puster ut i 5 sekunder. 
  2. Mediter eller gjøre noen øvelser der du strekker ut kroppen for at musklene får mer oksygen. Hvis fantasien setter stopp, Google frem en kjapp video med Yoga.
  3. Ta frem en valgfri bok og les i 5 min.

.

Legg merke til hvordan du håndterer hverdagen bedre etter allerede 1 uke. Kanskje du til og med klarer å føle forskjell på første dag?

.

Masse lykke til.

Klem Malin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *