Kranglete juleforberedelser

Jul er for mange hygge og kos, men for de fleste av oss er også stress og mas en stor del av juleforberedelsene. Det kan komme tydelig frem i krangling og dårlig stemning, særlig om man har en tøff periode i forholdet. Statistikk viser at 11.desember er en av de dagene i året flest par går fra hverandre, og ekspertene har noen teorier om hvorfor akkurat denne datoen.

1. Det er 2 uker igjen til jul, så for mange er dette make or break. Da kan de gå inn i julen som single, og de kan feire nyttår med ny frisk.

2. Stressnivået på mange er på maks nå som julen er like rundt hjørnet, og det skal ikke store tingene til for å eksplodere. Mye kan sies i sinne som man ikke mener, men noen ganger er det dråpen som gjør at man går fra hverandre.

Vi kunne sikkert snakket mer om hvorfor, men jeg vil heller fokusere på hva som kan gjøres for å UNNGÅ krangling og brudd, så kanskje 11.desember neste år kan få et bedre rykte. 🙂

Når stressnivået i kroppen vår er på maks, vil også hjernesignalene våre reagere annerledes. Vi får kortere lunte, vi reagerer annerledes på lukt og lyd, vi irriterer oss over ting som i vanligvis ikke legger merke til eller som vi greier å ignorere, og vi blir mer følelsesmessig ustabil. Vi kan få reaksjoner og følelser utenom normalen. Noen kan også gå inn i en stress-depresjon, som kan bidra til å forsterke alt. Så om dere har noe smårusk som ligger og gnager til vanlig, kan dette rusket bli store hybelkaniner som tar mye større plass enn vanlig. Så hva kan man gjøre for å vaske bort rusket?

1. Finn tid til deg selv! Det høres kanskje merkelig ut om det er partneren som går deg på nervene, men du kan ikke endre andre enn deg selv. Om partneren tygger på en irriterende måte, har irriterende humor eller planlegger på en annen måte enn deg er det ikke noe du kan gjøre med det nå. Men du kan sette av tid til deg selv for å få deg selv i balanse. Skape en indre ro som fordriver stresset. På den måten kan du håndtere alt på en god måte.

2. Snakk sammen! Er det noe som plager dere? Sett dere ned og snakk om det. Ikke vent til den ene eksploderer og åpner Pandoras eske med alt som har plaget dere gjennom forholdet. Sett dere ned i ro og fred, og snakk rolig om det som gjør at stresset og irritasjonen øker. Snakk om hva dere begge kan gjøre for å lette ting for hverandre. Dette krever at dere begge vet hva dere trenger for å senke stressnivået og korte ned lunten.

3. Finn på noe hyggelig sammen! Sett av en dag/kveld til dere, uten barn og husdyr. Send barna ut av huset, skaff barnevakt, hva som helst som passer dere best. Om dere ikke har barnevakt tilgjengelig, legg barna litt tidligere enn vanlig og sett dere ned med en deilig dessert, ost og kjeks, eller hva med å lage middag til dere etter ungene har lagt seg? Det spiller ikke så stor rolle hva det er, bare det er tid i ro og fred der dere sammen kan slappe av og nyte hverandre. Om dere går igjennom en vanskelig periode, prøv å legge konfliktene til side og prøv å få til en hyggelig kveld sammen likevel.

4. Planlegg julen sammen! Jo mer som er planlagt tidlig, jo mindre stress blir det. 🙂

Kommunikasjon og respekt er det viktigste rådet jeg kan gi. Snakk sammen før stresset når høyden, og respekter hverandres triggere. Ikke press på knapper dere vet den andre reagerer på, og prøv å strekke tålmodigheten så langt dere kan. Gå inn på soverommet og skrik ned i en pute om det treng. Det hjelper mer enn man tror. 😉

God førjulstid videre! Håper den kan bli litt avslappende inne i alt stresset. <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *