Hvor viktig er søvn?

Søvn… får vi nok?

Gooood Tirsdag kjære lesere.

Manadagen er over og hodet begynner jobbe som den skal igjen.

Etter å ha startet ny jobb på Fredag, hatt opplæring, spist sukker for å “ferie” og fått alt for lite søvn kom jeg på dagens tema. Å det er søvn!

Jeg kjenner tydelig på kroppen når jeg ikke lyttet på den. Mine symptomer på en slik helg er;

  1. Øyene mine hovner opp
  2. Kroppen lagrer vann
  3. Trøtt og sliten
  4. Føler uro i kroppen og har hodepine

Dette er relativt vanlige symptom etter å ha spist feil og fått alt for lite søvn.

Men dette er ikke alt! Søvn er veldig viktig for at kroppen skal klare å åter hente seg. Det er faktisk sånn at søvn er avgjørende for at veksthormonene skal produseres i kroppen din. 

Det å leve anti inflammatorisk “at dempe betennelser” er avgjørende for å skåne kroppen fra å bli syke. 

I dag vet vi at nok stress kan forårsake sykdom. Da er det ekstra viktig at vi ikke slurver med søvn. Men for å sove godt trenger og kroppen å aktiveres. Så trene, gå tur eller noe annet som aktiverer hjernen vår, er og avgjørende for god søvn.

Hormoner som påvirkes av søvn er; Melatonin, Serotonin, Kortisol, Insulin; Ghrelin, Leptin.

I dyp søvn (REM søvn) hos menn frigjøres viktige hormoner, så som testosteron og veksthormon. En mann som ikke sover som han skal får da senket testosteron. Dette kan gjøre at de føler seg svake og til og med bli deprimerte.

Hos kvinner frisettes til og et veksthormon. Et hormon som for oss virker slankende! Enkelt og greit så er sannheten at jo mere vi sover, jo smalere blir vi. Å det er da ikke for det at spiser mindre, men fordi vi får nok søvn.

Sliter du med å sove? Her er gode tips på hvordan å klare sove bedre.

  1. Planlegg søvn! Det skal ikke komme som et sjokk hver kveld… “Oj, nå må jeg legge meg”. 
  2. Forbered deg gjennom å gjøre det koselig hjemme. Demp belysningen, legg bort ting som stresser deg, 
  3. Spis ikke store måltider rett før du legger deg (anbefaler deg å spise site mål minst 2t før. Gjerne mat som har mindre karbohydrater). 
  4. Blått lys og mental stimuli påvirker oss veldig, så legg bort telefon og slå av TV/Ipad.
  5. Sen trening er og en ting å tenke på, da det gjør kroppen “våken”.

Hvis ikke noe av dette fungerer, så kan du gå til nærmeste helsekostbutikk. Der kan de hjelpe deg med å sette sammen ulike naturlige virkestoffer, som hjelper deg til å få sove.

Selv jobber jeg på Sunkost Lillestrøm. Så ta gjerne turen innom å si hei, så skal jeg hjelpe deg.

Klem Malin

One thought on “Hvor viktig er søvn?

  1. Søvn har blitt nedprioritert i lang tid. Ved vektøkning slo det meg ikke at det kunne være årsaken! Så da stresset jeg kroppen ytterligere med slankekurer, kutting av kcal osv… men da fikk jeg bare søtsug. Skal prøve å snu litt på det. Takk for at du deler 😊

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *