Jeg er for redd til å være redd jeg!

”Jeg er for redd til å være redd jeg!” sa en av studentene mine en dag. Alle stoppet litt opp og tygde på den setningen. Alle så litt spørrende ut og på vegne av alle spurte jeg: ”Hva mener du med det?”

”Jo” sa han. ”Jeg har brukt så mye tid av livet mitt på å være redd, at jeg til slutt ble skikkelig, skikkelig god på det. Til slutt ble redselen så sterk at den ble et veldig skremmende sted å være. Så da måtte jeg bare bestemme meg for å slutte å være redd.”

For en fantastisk måte å se verden på! Tenk om alle som sliter med redsel kunne få den samme innsikten og bare slutte å være redd.

”Hvordan gjør du det da?”, spurte jeg.

”Nei, jeg bare stopper meg selv før jeg blir redd og begynner å tenke på noe annet, så jeg slipper å bli redd.”

Og det er når han svarer sånn som det, at jeg blir så stolt over å undervise i NLP Coahcing. For det er akkurat det vi coacher gjør. Vi lærer mennesker å innse at de selv sitter i førersetet og bestemmer over sine egne tanker, reaksjoner og handlinger. Når som helst i livet, kan du bestemme deg for å forandre deg. Du kan når som helst bestemme deg for å tenke annerledes og handle annerledes, være annerledes. Alt du trenger å gjøre, er å være lei nok av det du har holdt på med til nå og opparbeide nok vilje til å forandre deg. Så snart de to tingene er på plass, er resten enkelt. Selv om det krever bevissthet og vedlikehold.

Det min student har lært seg, er å kjenne sine egne triggere. En trigger er et beskrivende ord for utløsende faktor. Han har altså lært seg og kategorisert hva som gjør han redd. Så har han lært seg hva slags indre og ytre bilder som utløser redselen, hvilke følelser som utløser redselen, hvilke lyder (indre dialog eller lyder fra omgivelsene) som utløser redselen og om det er visse smaker eller lukter som utløser redselen. På den måten blir han kjent med sine triggere og kan umiddelbart sette i gang en avledningsmanøver, slik at redselen aldri får grobunn til å utvikle seg.

Det er enkelt og effektivt, men det må gjøres med innlevelse og bestemthet, spesielt i innlæringsfasen.

Du kan prøve det selv, gjennom å finne et veldig engasjerende tankekart som du kan fordype deg i når triggeren din utløses. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare redsel, men alle andre former for ubehag også. Tankekartet ditt kan være hva som helst, bare det er engasjerende nok.

Alle som kjenner meg, vet at jeg har mange barnslige gleder. Så for meg har mitt tankekart alltid vært at jeg kjører berg-og-dalbane. Når verden blir overveldende, går jeg alltid rett i berg-og-dalbanemodus. Rett og slett fordi jeg elsker å kjøre berg-og-dalbane og det engasjerer meg veldig. Jeg distraherer sinnet mitt og i 4D designer jeg hvordan berg-og-dalbanen skal se ut, hva slags vogn jeg sitter i, lyden av at den starter, vinden i fjeset, hvinene fra de rundt meg og så kaster jeg meg ut i en verden av looper, oppturer og nedturer. Dette er både morsomt og engasjerende og hjelper meg ut av alle slags distraherende og overveldende opplevelser.

Jeg har kjørt berg-og-dalbane gjennom alle livets overveldende opplevelser som bryllup, begravelser, barnedåper, barnefødsler, sykdom, operasjoner, frykt, sinne, frustrasjon, samt engasjerende filmer og hverdagshendelser hvor følelser kan være så overveldende at jeg trenger en avledningsmanøver.

Din oppgave blir altså å finne hva som engasjerer deg så mye, at du kan distrahere deg selv fra hva som helst. For noen er det å planlegge en ferie, eller et favorittprosjekt, for andre kan det være tanken på sex, eller noen de er glade i. Andre kan fordype seg i tanker om idrett og prestasjoner eller veldig engasjerende hobbyer.

Kanskje kan du velge deg flere enn ett scenario, slik at du har litt å velge mellom. Gode nummer to scenarioer for meg er å se for meg at jeg kjører slalom alene i sort bakke eller store opplevelser jeg har hatt eller skal ha med Asbjørn og/eller barna.

Sørg for å lage deg en egen liten skattekiste av engasjerende tankekart som du når som helst kan trekke opp av hatten. Når du så kjenner en trigger, trekker du tankekartet opp av kista ila et nanosekund, fordyper deg i det og blir i det til triggeren er borte og livet igjen består av regnbuer og harepuser 🙂

For det er nemlig slik, at du kan bare fordype deg skikkelig i en ting om gangen, så om du gjør det med nok innlevelse, vil det være umulig for kroppen og sinnet ditt å opprettholde det som plager deg.

På den måten kan du enkelt distrahere deg selv inn i et nytt, bedre, friere og gladere liv.

Bare husk på at det krever beslutsomhet og trening å bli skikkelig god, så bare fortsett til du blir en mester på det. Og da lover jeg deg, at livet vil bli betraktelig mye lysere.

Jeg ønsker deg en morsom dag med å lage tankekart 🙂

Vil du lære gratis mestringsteknikker, se her: https://www.solstadterapi.no/gratis-ressurser.html

Vil du lære å hjelpe mennesker profesjonelt eller privat, se her: http://solstadakademiet.no

Hilsen Cecilie

One thought on “Jeg er for redd til å være redd jeg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *